Свій власний автомобіль вимагає від свого власника дбайливого і турботливого догляду, машина потребує не тільки в постійному технічному обслуговуванні, а й у чистоті як інтер'єру, так і екстер'єру. Салон автомобіля чистять для того, щоб позбавити від плям і бруду, а також від неприємного запаху; зовні ж автомашина миється не тільки з естетичної точки зору, але і з практичної - їздити з брудним лобовим склом незручно і просто небезпечно. Власники приватних будинків постійно влаштовують своїй машині водні процедури, але от мешканцям квартир виробляти мийку в загальному дворі важко, адже протягнути шланг з подачею води складно, та й стікати брудна вода буде на загальну територію. Підприємці вже давно вирішили цю проблему шляхом надання послуг приватних автомийок, де за певну ціну машину вимиють чужими руками, поки власник сидить в очікуванні і п'є каву.
Відкриття своєї автомийки вважається вигідним починанням незважаючи на великий рівень конкуренції і проблеми з пошуком місця. Однак люди, які і займаються безпосередньо мийкою автомобіля, стають основною статтею витрат підприємця, який через це змушений тримати ціни на послуги на певному і досить високому рівні. Покрити ці витрати за допомогою підвищення цін теж не завжди вдається - все завдяки наявності великої кількості конкурентів. Виходить, що робоча сила - зайва трата грошей і для власника автомийки, і для автолюбителів, які збираються автомашину помити. Але ж дуже багато водіїв в стані самостійно зайнятися очищенням свого автомобіля, не гребуючи подібною роботою, і можливість надати їм особисто мийку стає хорошою ідеєю для власного бізнесу. Справа залишається за малим - автомийний комплекс побудувати.
Кажущийся с первого взгляда простой бизнес план автомойки самообслуживания с расчетами перед запуском на самом деле доставляет своему владельцу достаточно серьёзные проблемы.
Вони пов'язані з величезним переліком документів, які потрібно отримати, з організацією будівництва, із замовленням обладнання. Оптимально, якщо перед стартом є домовленості з торгово-розважальними комплексами або торговими центрами, в яких велика прохідність і багато автомобілістів. Споруда своєї автомийки на парковці подібного закладу стане кращим з можливих рішень, але новачкові отримати таке право практично нереально. Ціна оренди на таких місцях значно вище, ніж в цілому по місту, викупити землю практично неможливо, господарі ТРК або ТЦ висунутий величезний перелік умов роботи на їх території, а можливо і зовсім відмовлять без пояснення причин (хоча причина тут одна - мийку будують або збираються будувати самі господарі або їх партнери). Можна, звичайно, побудувати автомийку неподалік від торгового центру, але прохідність вже буде значно нижче, і більшість водіїв буде проїжджати повз. У загальному і цілому, цей варіант підходить тим, у кого вже є досвід співпраці з подібними закладами, в іншому випадку працювати на їх площах навряд чи вдасться, наскільки ласим цей шматок не був. Але знати про таку можливість варто, і підприємцю оптимально для початку розглянути подібний варіант, адже в разі відмови він може організувати свою справу і на іншому місці.
Займатися нелегальною діяльністю не варто, тому краще витратити близько 20 тисяч рублів на реєстрацію форми суб'єкта підприємницької діяльності. Буде надано код (ОКПД 2) 45.20 Послуги з технічного обслуговування і ремонту автотранспортних засобів, але реєструючим органом він може бути більш конкретизований. В даному виді бізнесу немає обмежень на форму суб'єкта, але в разі, якщо інвесторів кілька, краще відкрити товариство з обмеженою відповідальністю. Індивідуальний підприємець може зареєструвати однойменну форму, що спростить йому і саме оформлення, і подальші юридичні процедури.
Після реєстрації найголовнішим стає пошук місця. Це, безсумнівно, визначає рентабельність і доцільність цього починання фактор. Розташувавшись в невдалому місці, можна зовсім залишитися без клієнтів і закритися, при цьому водії і заїжджали б, якщо їм було зручно. В щодо далекий час автомийки відкривали і в житлових дворах, так як це було значно дешевше, конкурентів було небагато, і водій шукав місце для миття автомашини, а не підприємець намагався залучити його. Коли ж бізнесменів подібного роду стало багато, споживач перестав шукати мийки по дворах, бо стали розташовуватися вони край дороги. І сьогодні успішною може стати лише та, в яку можна загорнути, не відкриваючи перед цим карт і не запускаючи навігатор.
Складність ще полягає в тому, що навіть помітивши автомийний комплекс, водій може промайнути повз просто тому, що скидати швидкість вже пізно. Щоб не втратити клієнта найкраще розташувати за пару кілометрів вивіски про свою присутність, які будуть нагадувати йому про це до самого пункту призначення, яким автомийка і стане. Доброю ідеєю стає відкриття відразу за світлофорами, тому що під час очікування зеленого сигналу водій встигає розглянути околиці і помітити багато цікавої йому інформації. Те ж саме стосується пішохідних переходів, знаків обмеження швидкості або лежачих поліцейських. За цим принципом будуються і АЗС в містах (хоча їм простіше - про паливо водій переживає значно більше, ніж про чистоту кузова і салону). Варто врахувати, що краще розташовуватися на стороні виїзду з ділових кварталів в житлові, а не навпаки, тому що після роботи мити машину захочуть багато, а ось перед - тільки начальники, які можуть дозволити собі затриматися. Це відноситься і до сторони в'їзду в місто, так як після довгої дороги мити автомобіль водії вважатимуть за потрібне, а ось перед довгою поїздкою миття автомобіля стане безглуздим, що знижує рентабельність розташування на виїзді. Зовсім оптимально, якщо неподалік розташовується автостоянка або авторинок. Звичайно, врахувати всі ці тонкощі досить складно, але їх не можна забувати і шукати місце найбільш відповідає всім цим вимогою. Коли воно знайдено, потрібно вирішити, на яких умовах на ньому працювати.
Насамперед варто з'ясувати призначення землі, вона повинна бути придатна для комерційного будівництва, інакше має бути довга процедура переоформлення (якщо місце все ж за містом, можна нарватися на землі сільськогосподарського призначення, які під будівництво ніхто не віддасть). Ціну назвати досить складно - це і саме місто, і розташування в ньому, і безліч інших аспектів. У місті з мільйоном жителів два з половиною ара землі (це мінімальна площа для побудови) можна купити за 3 мільйони рублів, сім з половиною (практичний максимум) обійдуться в 8 мільйонів. Ціна в межах одного міста, але в центрі або на околиці може відрізнятися в 2-3 рази. Плюс варто враховувати надбавку на розташування у дороги, зазвичай такі ділянки продаються за підвищеною ставкою.
Можна, звичайно, землю взяти в оренду, але це величезні ризики втратити практично все. Адже доведеться з орендодавцем узгодити умови зведення конструкцій, обговорити терміни оренди, повідомляти його про всі юридичні і будівельних питаннях. При цьому по закінченню договору може не вийти продовжити його, і тоді весь комплекс доведеться демонтувати, можливо, переносити кудись, але подібні витрати здорово підірвуть всю налагоджену роботу підприємства. Купівля ж позбавляє від усіх цих ризиків, при цьому у власності буде земля, яку можна продати в разі невдачі.
Якщо грошові кошти обмежені, краще написати хороший бізнес-план і знайти інвесторів або звернутися в банк. Автомийка самообслуговування - перспективну справу, і може зацікавити людей, які шукають варіанти вкладення коштів. Оренду рекомендується розглядати в разі наявності вже перевіреного часом орендодавця, при цьому оптимально мати можливість поступового викупу землі, інакше ж покупка ділянки стає набагато безпечніше і вигідніше. Як альтернативу можна розглядати суборенду на території АЗС або парковок, але тут все залежить від умов, які готові запропонувати власники цих підприємств.
Коли місце знайдено, має бути довга робота з керуючими організаціями. Насамперед - звернення в адміністрацію і містобудування за дозволом споруди автомийки. Слід враховувати той момент, що будівництво і подальша робота мийки автомобілів не заважатиме мешканцям прилеглих будинків (проте це не відкриття аеропорту, так що проблем виникнути не повинно). Чиновники після розгляду цього клопотання видають дозвіл на архітектурне проектування.
На цьому етапі вже потрібно підшукувати будівельну компанію, яка допоможе в цьому питанні і в подальшому виконати земляні роботи й спорудження комплексу. Вони закладуть фундамент, прокладуть комунікації, справлять асфальтування місця і монтаж очисних споруд та облаштують майданчик. Найважливіший момент - віддаленість від систем енерго- і водопостачання, а також від стоку каналізаційних вод; чим далі - тим складніше і дорожче. Питання з каналізацією частково вирішується установкою систем водопідготовки і зворотного осмосу, цикл очищення води дозволить багаторазово використовувати одну і ту ж воду. Але ось вивезення твердих побутових відходів (ТПВ) належить все ж організовувати в будь-якому випадку. Простіше може бути з дозволом на будівництво самого мийного комплексу, якщо він не передбачає капітальне будівництво, документи на такі роботи видаються відносно швидко, а всі супутні питання вирішуються будівельною компанією. Ескіз проекту узгоджується попередньо з санітарно-епідеміологічною службою, пожежним наглядом, в архітектурному відомстві, інспекціях з охорони праці та природи. Також потрібно буде погоджувати акт попередньої забудови на предмет підведення води, електроенергії, телефонної лінії, газу, опалення і організації зливостоки. Тільки після цього буде виданий ордер на будівництво, який дозволить без побоювання приступити до зведення автомийки.
Вся ця процедура може зайняти не рік і не два, вихід з цієї ситуації є, але з етичних міркувань навряд чи варто про нього говорити. А ось будівля займе певний час в будь-якому випадку, і тут все спирається на будівельну компанію. Ціни на будівництво автомийки починаються від двох мільйонів рублів і досягають десяти, все залежить, звичайно ж, від розміру майданчика та кількості боксів мийки. Звернутися в усі ці органи влади доведеться і пізніше для отримання остаточних дозволів, але якщо все було узгоджено до цього, проблем з отриманням документів виникнути не повинно. Всі ці оформлення також будуть коштувати грошей, і тут багато що залежить від регіону і навіть міста з його способами ведення бюрократії.
Паралельно з усім цим відбувається пошук постачальника обладнання для автомийки. Російські виробники можуть запропонувати свої продукти, але перевіреними є іноземні компанії. Однак їх обладнання дорожче, і його потрібно привезти - це додаткові витрати часу і грошей.
На даному етапі підприємець вже давно визначився з розмірами автомийного комплексу, які визначаються кількістю постів. Стандартні мийки на 2, 4 і 6 боксів з прохідністю до 5 машин на годину, так як мийка самообслуговування не припускав складні і довгі водні процедури. Тут потрібно відразу зазначити, що деякі складні послуги, які легко знайти на звичайних автомийках, при самообслуговуванні виключаються, але переважна більшість автолюбителів самостійно їх виконувати і не будуть (наприклад, чорніння гуми).
Закупити можна мийки двох постів за 3 мільйони рублів, чотирьох постів - за 5 мільйонів, шести - за 7 мільйонів. За ці гроші купується готовий комплекс, вже готовий до роботи, при цьому він припускає роботу в декількох режимах (з піною і без, наприклад), а також вмонтований пилосос. Залежно від потоку автомобілів мийка може бути контейнерної або модульної. Друга трохи швидше обробляє автомобіль, але надає не настільки інтенсивне миття. За бажанням замовника багато компаній надають можливість один з постів не обладнувати дахом, щоб була можливість помитися великих автомобілів: мікроавтобусів і навіть вантажівкам.
При пошуку постачальника можна зайнятися питанням роботи по франшизі, проте співпрацювати варто тільки з особливо великими і відомими компаніями, наприклад, Kärcher, яка загальновідома і асоціюється у автомобілістів з мийками, пилососами і чистотою. Привезене устаткування необхідно встановити, але цим можуть зайнятися співробітники фірми-постачальника, які спочатку пропонують при покупці їх продукції супутні послуги. Складнощів у зведенні комплексу особливих немає, але новачок навряд чи зможе впоратися з цим, не знаючи технічних особливостей, тому наспіх зібрана будівельна бригада може помилитися при монтажі. Професійні будівельники за це візьмуть додаткові гроші, тому пункт допомоги в установці дуже підвищує привабливість виробника. Крім цього його фахівці повинні навчити персонал і власників автомийки користуватися обладнанням. Це все нескладно для людини, яка не раз стикався з цією сферою, але у початківця користувача виникає дуже багато запитань.
На додаток до самих постам потрібно буде встановити споруди для очищення води. На кожен пост буде потрібно додатково по 50 тисяч рублів, щоб вода стікала в спеціальний контейнер, проходячи фільтрацію і стаючи знову придатною для використання.
Щоб надати мийці закінчений вигляд, потрібно облаштувати приміщення персоналу (не займе більше 50 тисяч рублів, так як весь персонал - це 1 людина-адміністратор в зміні, якого потрібно забезпечити комп'ютером і елементарної меблями), а також при бажанні встановити вендингові автомати, пристрої підкачки шин та інші додаткові всілякі послуги. Втім, це все не основний вид діяльності і обладнується все це тільки при бажанні інших невеликих джерел доходу. Якщо бюджет дозволяє, можна відкрити і кафе на території мийки, щоб втомлені автолюбителі могли там перепочити і поїсти, але до організації автомийного комплексу це має вже досить далеке відношення.
Самообслуговування позбавляє власника основної статті витрат - персоналу, який зайнятий миттям. Автолюбителі теж не переплачують за ті послуги, які можуть зробити самі. Але все ж хоча б одна людина в зміні повинен бути - він стежить за станом мийки, за поведінкою клієнтів і працездатністю систем. Він також виконує функції консультанта, який вперше приїхав автомобілістам розповість схему роботи. Взагалі передбачається навіть оплату не через касира, адміністратора чи іншої людини, але залишати свій комплекс напризволяще все ж не варто.
Рекомендується також укласти договори з охоронними підприємствами, які будуть цілодобово чергувати за автомийкою. Тут потрібно побоюватися вандалізму з метою грабежу, адже автомати, що обмінюють гроші на жетони, бажані любителями чужого. Для усунення цих ризиків на постах навіть ставляться спеціальні системи всмоктування грошей, які передають їх за допомогою пневматики в службове приміщення, де містяться адміністратором в сейф. Автоматика хороша ще тим, що відкидають людський фактор, адже на багатьох автомийках важко вести облік минулих миття автомобілів, і співробітники часто забирали собі деяку частину виручки на додаток до обумовленої зарплати. Рятувало від цього тільки відеоспостереження; на автомийці самообслуговування таких проблем не буде - комп'ютер веде облік отриманих жетонів (а без них обладнання не запуститься), і адміністратор позбавлений можливості привласнення грошей.
Кількість штатних працівників залежить від графіка роботи автомийки, але доцільний, як правило, тільки безперервний режим 24/7. Цілодобовий автомийний комплекс може обслуговуватися трьома людьми, які працюють добу через три, адже їхній обов'язок - просто стежити. Спеціальної кваліфікації людей також не потрібно, це взагалі основна економія мийки самообслуговування в порівнянні зі стандартною, що дозволяє мати фонд оплати праці близько 60 тисяч рублів на місяць - по 20 тисяч рублів на кожного з трьох співробітників. У регіонах їх зарплата може складати і 15 тисяч рублів. Але зовсім вже незрозумілих особистостей брати на роботу все ж не варто. Можна, звичайно, економити, працюючи тільки до вечора, потім закрився до ранку, але це призведе до втрати великої кількості клієнтів. Працювати ж не всю тиждень - взагалі ідея, приречена на провал.
Окремою статтею витрат стають комунальні платежі. Потрібно велику кількість електроенергії, адже крім роботи машин потрібно забезпечити висвітлення і роботу виробничого приміщення (адміністратор не зможе розкладати пасьянс на комп'ютері без електрики). Деякі сучасні мийки мають сонячними батареями, які розташовуються на даху, що знижує рівень споживання електроенергії. Вода - основні витрати, навіть незважаючи на оборотність її потрібно багато, при цьому частина все одно буде йти в каналізацію. Деякі мийки практикували в зимову пору року використання снігу, який розтоплюється і ставав водою. Вивіз сміття, що забезпечуються комунальними службами, теж коштує грошей. Плюс телефонна лінія та охорона. Все це буде обходитися не менше 30 тисяч рублів, а тільки на установку сигналізації буде потрібно близько 20 тисяч.
Окремим пунктом стоїть реклама. Її кампанія починається відразу з відкриттям і повинна залучити клієнтів з усіх районів міста - адже автомийок самообслуговування навіть у великих містах відносно небагато, тому можна розраховувати на залучення великої кількості відвідувачів. Реклама повинна бути і на радіо, і в інтернеті, і, по можливості, по місцевому телебаченню. Добре залишати свої візитки на станціях технічного обслуговування, на заправках і інших відповідних місцях. Там, де багато автолюбителів, повинна бути інформація про відкрилася мийці нового покоління. Витрати на рекламу окупляться досить швидко, головне, вказувати основна перевага - ціну. На все це може знадобитися від 50 тисяч рублів.
Сума стартового капіталу складається з наступних пунктів (для розрахунків береться мийка на 6 постів):
- Реєстрація та оформлення всієї документації - 100 тисяч рублів.
- Купівля землі - 8 мільйонів рублів.
- Будівельні роботи - до 10 мільйонів рублів.
- Придбання і пуско-наладка обладнання - 7 мільйонів 350 тисяч.
- Зарплата - 60 тисяч рублів.
- Комунальні платежі, охорона і аутсорсинг послуг, витратні матеріали - від 40 тисяч рублів.
- Рекламна кампанія - від 50 тисяч рублів.
Сума інвестицій - до 25 мільйонів 600 тисяч рублів, щомісячні витрати - 100 тисяч рублів.
Потрібно відзначити, що подібний стартовий капітал передбачає великий і добре обладнаний мийний комплекс, але ця сума може бути значно знижена. Тим більше, в цьому випадку у власності залишається велика земельна ділянка, який завжди можна реалізувати в разі потреби.
Тепер варто розглянути питання прибутку. Стандартний жетон коштує для клієнта 50 рублів, який дозволяє йому замовити одну коротку процедуру. Зазвичай автомобілісти замовляють їх два, тобто кожен клієнт приносить 100 рублів доходу. Автомийний комплекс може обслуговувати максимально 900 автомобілів на добу, тобто щоденний дохід в найкращому випадку складе 90 тисяч рублів, щомісячний - 2 мільйони 700 тисяч. Навіть якщо забезпечити завантаженість наполовину, то операційний прибуток складе 1 мільйон 250 тисяч рублів. Чистий прибуток буде розраховуватися за спрощеною системою оподаткування і відрахування складуть 6% на дохід - це: 1 мільйон 169 тисяч рублів ≈ 1 мільйон 170 тисяч.
Рентабельність такого починання становить близько 80-90%, а термін окупності складе не більше трьох років. Якщо ж забезпечити максимальну прохідність автомашин, то показник рентабельності наблизиться до 100%, а окупність вдасться скоротити вдвічі.
Поки ще гравців на цьому ринку небагато, і є можливість завоювати визнання споживача, який стане постійним клієнтом. Свої автомийних комплекси можна в разі успіху відкривати в різних частинах міста і навіть в інших населених пунктах, в кінцевому підсумку виходячи на надання франшиз підприємцям-початківцям.
|